Slut med gratis opslag på Facebook?
For et par år siden gik et organisk opslag ud til omkring 16% af dine fans, men siden oktober er det faldet fra 12% til 6% i februar. Men det giver mening: i sidste kvartal af 2013 er Facebooks annonce omsætning steget med 76%. Det betyder at flere marketingsfolk benytter betalte opslag - og flere betalte visninger betyder færre organiske visninger.
Hvad betyder det for dig?
Nu tænker du nok, at “ det er for dårligt, jeg har brugt tid og penge på at få en masse fans som jeg kan få vist mine organiske opslag til”. Vi kan sagtens følge dig i den tankegang, men sociale medier er en markedsføringsplatform, der konstant er under udvikling, og det er man nødt til at være indstillet på.
All is not lost
De fans har stadig en høj værdi, da de giver en social kontekst til din annoncering. De mennesker du annoncerer til kan se at én eller flere af deres venner er forbundet til dig og din Facebookside.
Det betyder, at du skal til at tænke anderledes i din markedsføring på Facebook. Fra at tænke at Facebook er en gratis platform, så skal du indstille dig på at organiske visniner på Facebook med tiden - og sikkert før end vi forventer - bliver lig nul.
Vores anbefaling er, at hive kreditkortet frem og begynde at se Facebook som en markedsførings platform ligesom fx Google AdWords.
Du skal i fremtiden nå dine fans ved hjælp af betalte annoncer eller ved en viral effekt.