Marketingsplan og budget

Vil du tiltrække kunder til din forretning? Få dem til at købe dine produkter? Og få dem til at komme igen. Ja, så er svaret en god marketingsplan.

En god marketingstrategi sætter rammen for hvordan du vil markedsføre dit produkt. Den sikrer, at du har et overordnet mål med din markedsføring, og at du får mest muligt ud af dit budget.

Her er ti punkter som kan hjælpe dig på vej:

  1. Hvem er du og hvad vil du (værdiproces, analyse og konkrete mål)
  2. Hvem er din kunde, og hvor er din kunde (målgruppe, købsmønster)
  3. Læg en kommunikationsstrategi
  4. Fastlæg rammen (medier og budget)
  5. Din kunde opdager dig (Branding)
  6. Din kunde finder dig interessant (giv kunden den viden de søger via en informativ kampane og website)
  7. Din kunde har dig som favorit (vælg medier og budskaber der trænger igennem støjen og sørg for at du er top-of-mind)
  8. Din kunde køber dit produkt (giv kunden en god oplevelse og tænk gerne det næste salg allerede nu)
  9. Din kunde fortæller om dig (skab loyale kunder som gerne fortæller om dig)
  10. Data, data og data (analyserer effekten, juster medier og budget for at skabe endnu bedre resultater)

Med de 10 punkter er du rigtig godt på vej til at vælge de rigtige medier til at nå de rigtige kunder – på det rigtige tidspunkt – med det rigtige budskab. Og dét er god medieplanlægning.
Er du blot mere forvirret? Så lad os endelig hjælpe dig.

FALDGRUBER
Her kommer et par tips til ting som du bør undgå, når du laver en marketingplan:

  • Basér ikke din strategi på antagelser. Forsøg så vidt muligt at have konkret data at arbejde ud fra
  • Glem ikke dine konkurrenter. Der er (desværre) en del andre fisk i havet end dig
  • Vær ambitiøs, men realistisk med dine mål. Alt for høje mål er demotiverende

Fokuser på andet end pris. Alle kan sælge til en billig pris. Hvad har du, som de andre ikke har?



Gå tilbage