Lær din hjemmeside at kende med Google Analytics

Så blev det på tide at lave en opfølgning på vores indlæg omkring cookies - og hvordan de benyttes til at registrere data i Google Analytics. Det handler om at lære din hjemmeside bedre at kende... meget bedre!

Hvis du ikke har læst indlægget "Opskriften på en cookie", så kan du med fordel starte der. Det indlæg indeholder en beskrivelse af hvilken data som Google Analytics bl.a. benytter sig af til at registrere den værdifulde viden som vi får igennem webanalyse. 

Hvorfor webanalyse?

Mange spørger efter en besøgstæller til deres hjemmeside for at se, hvor mange der besøger siden. Problemet med en besøgstæller er, at den kun registrerer besøg - og intet andet.

Hjemmesiden er efterhånden omdrejningspunktet i mange virksomheders markedsføring. Derfor er det utroligt vigtigt at vide hvordan siden bliver benyttet - og det kan vi ikke med en besøgstæller.

Webanalyse giver os mulighed for bl.a. at se:

  • hvorfra de besøgende kommer (fx. direkte, Google-søgning, AdWords eller henvisning fra en anden hjemmeside)
  • hvor lang tid de bruger på hjemmesiden (og de enkelte sider)
  • hvilke sider der bliver vist oftest
  • hvilken terminal der bliver brugt (alm. computer, mobiltelefon eller tablet)
  • hvordan siden konverterer (en konvertering er den handling vi ønsker den besøgende at foretage, fx. et køb, en download, udfyldelse af kontaktformular, eller noget helt fjerde.

Dette er kun en lille liste over de mange data vi kan finde i Google Analytics.

Korrekt analyse af data

Ovenstående kan tilfredsstille de flestes nysgerrighed - selvstændigt er det dog ikke særlig brugbart i optimerings øjemed. Men det bliver det, når vi sammenholder de forskellige data. Her er Google Analytics helt formidabelt, da det forholdsvist let lader os designe vores egne rapporter.

Lad os tage et eksempel på hvordan sammenligningen af data kan give os værdifuld viden.

En hjemmeside har 1000 besøgende i en periode. 300 af dem er besøg fra mobiltelefoner. Den gennemsnitlige tid på siden er 180 sekunder, og der er 100 konverteringer. Det giver lidt indsigt i brugen af hjemmesiden, men det er svært at konkludere noget ud fra denne data.

Tager vi derimod data'ene og segmenterer og sammenholder det med hinanden, ville man kunne se at mobiltelefonerne kun har en gennemsnitlig tid på siden på 45 sekunder, og kun står for 9 konverteringer. Tiden er langt under gennemsnittet, og andelen af konverteringer er også forholdsmæssigt lav.

På baggrund af den store andel af mobilbesøg, kunne det være en fordel at lave en mobil optimeret udgave af hjemmesiden - og øge antallet af konverteringer.

Det er et simpelt eksempel, på de utallige muligheder der er i webanalyse. Det er næsten kun fantasien der sætter grænserne.

Gå igang allerede idag

Som al anden analyse baserer Google Analytics sig på data - masser af data, hvis det skal være så præcist som muligt.

Så har du ikke Google Analytics installeret på din hjemmeside, så gør det idag. Det kan godt være at du ikke umiddelbart har behovet, men så har du dine data, den dag hvor behovet melder sig.

Fik vi fortalt, at Google Analytics er gratis?

Hos Reklamehuset arbejder vi aktivt med Google Analytics og har Google Analytics certificeret personale.



Gå tilbage