Er din hjemmeside ulovlig?

Har du fulgt med i debatten omkring de nye cookieregler? Hvis ikke, så kan du få en kort gennemgang her.

I EU regi er "cookiedirektivet" et forsøg på, at beskytte brugernes privatliv, når de færdes på nettet. Det er jo i sig selv et værdigt formål, men så stopper det positive også. EU har udformet direktivet, så det er op til de enkelte medlemslande selv at implementere deres fortolkning af løsningen. Allerede her undrer vi os… Betyder det, at vi skal sætte os ind i lovgivningen i de enkelte landes cookieregler for at vide, hvordan vores privatliv bliver beskyttet? Ja, det gør det rent faktisk! Så når vi beslutter os for, at købe den nye bog om Steve Jobs i England, så er det den engelske lovgivning som er gældende - og den er implementeret anderledes end den danske. Der røg gennemskueligheden direkte ud af vinduet.

Næste problem er samtykke-delen af direktivet. Som besøgende på hjemmesider skal man aktivt acceptere, at der bliver gemt cookies på ens computer, telefon, tablet o.l. Det er jo nærmest umuligt at implementere dette samtykke på en hjemmeside, uden at genere brugeren. Man kan selvfølgelig lave et passivt banner, hvor brugeren skal tilvælge at man lægger en cookie, men hvor mange vil gøre det? Det er nok de færreste der kender betydningen. Derved vil brugeren miste funktionalitet på hjemmesiden, og hjemmesideejeren vil miste værdifuld data, som bl.a. bliver brugt til at forbedre siden.

Hvis du aktivt skal samtykke til, om vi må lægge en cookie eller ej, så skal du faktisk tage stilling til denne beslutning,hver gang du besøger en hjemmeside. For vi må jo ikke gemme en cookie, så vi kan "huske", at du ikke vil have cookies gemt på din computer… 

I Danmark har FDIM sammen med en række brancheforeninger og organisationer, forsøgt at finde en løsning, hvorpå reglerne skal implementeres. Det har resulteret i siden minecookies.org, som formentlig kommer til at fungere som en dansk standard. 

Danske myndigheder er klar over problematikken, og lader tjenesteudbydere implementere reglerne løbende. Kresten Bay fra Erhvervs- og Vækstministeriet udtaler "…Derfor er det vigtigt, at der er dialog og selvregulering, og at man ikke bare straffer med bøder." Samme gør sig gældende i England, hvor ICO gav en 12 måneders periode til at få implementere reglerne, inden hammeren falder.

Her hos Reklamehuset kan vi hjælpe dig med implementeringen af din cookiepolitik.

Vi følger udviklingen, og holder dig informeret her på bloggen.



Gå tilbage