Cookie-loven

Nu er det lige godt 2 år siden vi første gang skrev om cookiepolitiken. På de to år har en del virksomheder taget konsekvensen og implementeret en cookiepolitik med tilhørende indhentning af samtykke. I har nok alle set samtykkeboksen som, til stor irritation for mange, pop’er op på en del hjemmesider.

Som nævnt i tidligere blogindlæg, så er EU direktivet i sagens natur blot et overordnet mål, og de enkelte lande i EU kan implementere direktivet, som de selv ser bedst. I Danmark har Erhvervsstyrelsen besluttet, at samtykket skal indhentes før der placeres cookies på computeren.

Fej for egen dør

Erhvervsstyrelsens egen løsning fungerer - sådan da. For måden de husker, at du ikke ønsker cookies er, at ligge en cookie der husker, at du ikke vil have cookies. Men de lægger dog ikke nogen cookie når du først besøger siden. Det er først når du klikker videre eller trykker “ok” (eller trykker “blokér for cookies” og får den famøse “jeg-ønsker-ikke-cookies-cookie”). Men deres løsning overholder den fortolkning som de selv har af EU direktivet. Dog er Erhvervsstyrelsen nok den eneste i Danmark som - efter vores stikprøver - overholder den danske cookielov. 

Til ingen nytte?

Så kan man måske spørge sig selv om hvor meget de andre løsninger er til nytte? Og det er selvfølgelig et relevant spørgsmål. Men vi mener - sammen med mange andre i branchen - at vi er nødt, til at gøre os hørt i hvordan vi mener, løsningen skal implementeres. Det er den bedste måde at komme frem til en løsning, som rent faktisk giver brugerne den information og sikkerhed de skal have med mindst mulig gene - samt give virksomheder en reel mulighed for at implementere dette, uden omkostninger i jetjæger-spids-klassen.

Støt op!

Hos Reklamehuset støtter vi op om initiativet minecookies.org fra Danske Medier (tidl. FDIM). Det betyder, at når du køber en cookie løsning fra os, så støtter vi op om industriens løsning. Så er du med til at hjælpe til, at vi får en holdbar løsning!



Gå tilbage